Als je begint met online adverteren op social media weet je soms nog niet wat goed werkt voor jouw bedrijf. Dat kan lijden tot onnodig hoge kosten. Er zijn enorm veel opties om mee te adverteren, maar waar moet je nou goed op letten? In deze blog bespreken wij 3 manieren waardoor jij hoge kosten van advertenties kan vermijden.

Neem de tijd

Dit klinkt misschien als logisch, maar neem echt even de tijd ervoor om alles goed in te stellen zodat je geen fouten maakt. Het instellen van een advertentie is niet even iets wat je tussendoor doet en je moet hier goed over nadenken. Kies de juiste campagne doelstelling, kies de juiste platformen, doelgroep en advertentiesoort.

Daarnaast is het ook echt belangrijk om de tijd te nemen om een goede advertentie te maken. De spanningsboog van mensen wordt steeds lager, wat betekent dat je steeds minder de tijd hebt om iemand’s aandacht te pakken. Een goede tekst is cruciaal bij een goede advertentie. Doe je dit niet, en doe je dit allemaal even snel dan kan dat leiden tot hoge kosten. En kost het je uiteindelijk ook meer tijd, omdat je ziet dat je advertentie niet werkt en je deze weer moet gaan aanpassen: nieuwe teksten maken, nieuw beeldmateriaal etcetera.

Dynamische advertenties

Facebook heeft een hele fijne en handige optie, namelijk: dynamisch advertentiemateriaal. We weten allemaal hoeveel data Facebook meet, hoeveel er überhaupt van jouw gedrag op het internet gemeten wordt en hoe slim dat Facebook maakt omdat zij daar toegang tot hebben. Zo veel zelfs.. dat we het eigenlijk niet eens willen weten. Maar dat is een verhaal voor een andere keer ;-). Met dynamisch advertentiemateriaal geef je Facebook zelf de mogelijkheid om te optimaliseren. Je stelt verschillende foto’s en/of video’s in, verschillende teksten, kopteksten en call to actions. Facebook gaat vervolgens zelf kijken welke teksten, beeldmateriaal etc. het beste past bij de persoon die de advertentie te zien krijgt.

Zo krijgt persoon A misschien een heel andere advertentie te zien dan persoon B, maar klikken ze beide omdat die advertentie voor hen het beste werkt.

Stel alles handmatig in

Door alles handmatig in te stellen kan je je advertentie opbouwen zoals je zelf wilt. Hierdoor weet je ook waar je voor betaald en betaal je niet voor onnodige dingen die niet werken voor jouw advertentie. Het is dus belangrijk om alles zelf nog een keer na te lopen. Eerder schreven we een blog over het instellen van je advertentieaccount.

Gebruik dus niet de promoten knop die je aangeboden krijgt via social media platformen. Hiermee kan je véél minder instellen en minder statistieken lezen. Waardoor je eigenlijk je geld aan het weggooien bent..

Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.

    Neem gerust contact met mij op!

    Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.

    Lisa van Heusden

    Social media marketing specialist

    lisa@lvhmarketing.nl