Adverteren op social media kán heel effectief zijn, mits je de goede strategie gebruikt! Zonder strategie ben je in het wilde westen aan het schieten met je social ads. Zonde van je geld. Zonde van je tijd. En zonde van je ads. Maar hoe maak je dan zo’n goeie strategie? Dat lees je in deze blog! 

STRATEGIE ?

Wat is een strategie nou eigenlijk? Een goeie strategie bevat een doel, wat wil je bereiken? Je maakt het meetbaar, dus waaraan kan je zien dat je doel bereikt is? Welke resultaten moeten behaald worden? Wie wil je bereiken? Wat is je boodschap? Wat voor advertentietype past hierbij? Welke kanalen ga je inzetten?

  • Doel: wat wil je bereiken?
  • Meetbaar: wat zijn meetbare/tastbare resultaten?
  • Doelgroep: wie wil je bereiken?
  • Boodschap: wat wil je dat jouw doelgroep ziet?
  • Advertentie type: wat voor advertentietype past hierbij?
  • Kanalen: welke kanalen ga je inzetten?

DOEL

Wat wil je bereiken met je advertenties? Wil je meer naamsbekendheid opbouwen? Wil je leads genereren in de vorm van inschrijvingen voor je weggever of voor je training? Of wil je misschien verkopen uit je advertenties gaan halen? Het is belangrijk om hier over na te denken. Niet alleen voor tijdens het instellen van je ads (je moet namelijk binnen FB ook aangeven wat je doel is), maar ook zodat je weet hoe je de advertenties precies gaat inzetten.

MEETBAAR

Wat zijn meetbare/tastbare resultaten? Kort gezegd is dit: wat wil je dat de advertenties jou specifiek opleveren. Wil je 100 inschrijvingen voor je weggever? Wil je 10 producten verkopen? Wil je deelnemers voor je training? Wil je kaartjes verkopen voor je event? Etcetera.

DOELGROEP

Wie wil je bereiken? Op wie ga je je advertenties richten? Dit is een hele belangrijke stap! Je moet namelijk bij het instellen van je advertenties ook je doelgroep instellen. Je wilt natuurlijk de juiste mensen bereiken, de mensen die ook daadwerkelijk wat aan jou advertentie hebben en zich ook echt inschrijven of tot een verkoop overgaan. Waar woont jouw ideale klant? Wat is de leeftijd van jouw klant? Welke taal spreekt je klant? Maar ook: wat is het beroep? Wat voor interesses heeft jouw klant? Hier kunnen wij jou natuurlijk ook bij helpen! Wij gebruiken hier, naast onze ervaring en kennis, ook een hele handige marketingtool voor.

BOODSCHAP

Wat wil je dat jouw doelgroep ziet? Welke boodschap wil je overbrengen? Als naamsbekendheid vergroten jouw doel is, dan is jouw boodschap bijvoorbeeld wie je bent en wat jouw kernwaarden zijn en waar mensen informatie over je bedrijf kunnen vinden. Maar als het verkopen van een product jouw doelstelling is, is jouw boodschap misschien wel de toegevoegde waarde van het product. Waarom moeten mensen dat product echt hebben? Of wat onderscheid jouw van anderen?

ADVERTENTIETYPE

Wat voor advertentietype past hierbij? Ga je gebruik maken van een foto of video? Ga je carrousels gebruiken (meerdere foto’s achter elkaar)? Voeg je een website URL toe aan je advertentie? Of ga je je meer richten op engagement bij de advertentie, dus op likes en reacties? Ga je storytelling gebruiken? Ga je een evenement promoten? Dit staat allemaal weer in lijn met bovenstaande punten. Wat past het best bij je doelstelling? Maar test hier ook vooral bij! Wij zijn vóór het testen met adverteren. De social media kanalen zijn namelijk ook heel veranderlijk en worden gebruikt door mensen (die ook veranderlijk zijn). Test daarom altijd eerst wat er op dat moment werkt en wat niet.

KANALEN

De laatste stap is de simpelste stap! Op welke kanalen wil je je advertenties gaan inzetten? Facebook of Instagram? En wil je dan in het overzicht, in het verhaal, via een chatbericht, in een artikel, Facebook marketplace of Instagram explore? De meest voorkomende zijn het overzicht op Facebook en Instagram (de tijdlijn) en de stories op Instagram.

LAAT ONS JE HELPEN

Adverteren op social media kan heel effectief zijn, mits je het goed inzet! Je kan namelijk heel goed jouw ideale klant bereiken door het instellen van de juiste doelgroep. En dit kan al door te adverteren met een relatief laag bedrag. Zo kan je je specificeren op een bepaalde omgeving, zoals Amsterdam of Den Haag, als jouw doelgroep zich daar bevindt. Of kan je je op pas geworden moeders richten. De combinaties en mogelijkheden zijn eindeloos.

Wij helpen jou graag met adverteren op Facebook en/of Instagram zodat jij kan groeien met jouw bedrijf en meer omzet kan krijgen!

NEEM CONTACT OP