Instagram wordt tegenwoordig steeds meer door bedrijven gebruikt. Het is dan ook een goed platform om je merk te promoten en onder de aandacht te komen van je doelgroep. Maar Instagram heeft nog meer praktische voordelen voor bedrijven. Wij bespreken in dit artikel 5 manieren om je webshop (direct of indirect) met Instagram een boost te geven.

Instagram voor bedrijven

Het is niet gek dat steeds meer bedrijven een Instagram account aanmaken. Dit komt vooral door de verschillende manieren waarop je via het platform kunt adverteren. Door bijvoorbeeld te adverteren, hashtags te gebruiken of door influencers in te zetten wordt je al een stuk sneller gezien door je doelgroep. Daarnaast laat Instagram je statistieken zien waarmee je de groei van je Instagram account kan bijhouden. Enorm handig om erachter te komen of je goed op weg bent of dat je wellicht je strategie nog moet bijstellen.

5 manieren om je website meer te laten opleveren met Instagram

1. Laat je merk zien met Instagram Stories

Stories zijn een wat spontanere manier om je merk aan je doelgroep te tonen. Instagram stories bieden veel voordelen voor bedrijven:

  • De interactie op Instagram stories is veel groter dan die op gewone Instagram berichten. En hoe meer interactie, hoe groter de kans dat je met je stories je doelgroep bereikt;
  • Instagram stories zijn een goede afwisseling met berichten om je volgers te bereiken. Volgers willen namelijk niet altijd hetzelfde voorbij zien komen!
  • Door de feature Instagram Live kan je de kans pakken om met je volgers in gesprek te gaan;
  • Instagram stories zitten vol creativiteit. Van stickers, rifjes, filters tot liedjes, de creativiteit raakt niet op.
  • Stories maken hoeft niet veel tijd te kosten. Volgers vinden het leuk om in stories de spontane kant van je bedrijf te zien.
  • Stories kunnen voor nieuwe volgers zorgen door het gebruik van hashtags en locatietags. Gebruikers kunnen deze tags zoeken en bij jouw account terecht komen. Ook kan je berichten van anderen delen in je eigen story of zelf andermans stories delen als je daarin getagd wordt.
  • Waar het uiteindelijk om draait, is dat mensen (naar jouw account zullen gaan en) op je website terecht komen. Je kan eenvoudig een link sticker toevoegen die naar jouw website leidt. Hiermee kan je in je story bij een product een link toevoegen die naar de bijbehorende productpagina leidt.

Door omhoog te swipen en op de staafgrafiek te klikken kom je bij de handige insights tab terecht. Hier kan je het succes van je story meten, je kan bijvoorbeeld zien hoeveel klikken, profiel bezoeken, weergaven, en volgers je hebt gekregen door je story. Het is belangrijk om de statistieken van verschillende stories goed in de gaten te houden om erachter te komen wat bij jouw bedrijf wel en niet werkt.

2. Optimaliseer je Instagram bio

De Instagram bio is vaak het eerste wat mensen zien wanneer zij op je Instagram pagina terechtkomen. Het aantal beschikbare tekens is beperkt, dus het is belangrijk dat de bio kort maar krachtig is. Bezoekers moeten gelijk weten wie je bent, wat je doet en wat je voor ze kan betekenen.

Houd ook ruimte over voor belangrijke informatie zoals promoties en bepaalde acties. Laat bezoekers weten dat je gratis verzendkosten bied of dat ze extra korting krijgen bij de eerste bestelling

Als laatst is het enorm belangrijk om een duidelijke call-to-action (knop) toe te voegen die ervoor moet zorgen dat bezoekers op een snelle manier naar jouw website gaan of met jou in contact kunnen komen.

3. Open een Instagram shop en maak je advertenties klikbaar

Product tags is een van handigste kenmerken van Instagram voor bedrijven. Je kan prijskaartjes op je advertentiefoto’s plakken waarbij je het product labelt met de productnaam en de prijs.

Om dit te doen ga je in je bedrijfsinstellingen naar ‘winkelen’, selecteer je jouw productcatalogus en voeg je 5 producten toe aan je content. Bij minimaal 9 posts met een product tag verschijnt er een Instagram shop tabblad waarin je een overzicht hebt van alle producten die je in je Instagram shop hebt.

Het grote voordeel van de Instagram shop is dat volgers snel en makkelijk iets kopen (indirect op je website!) zonder dat ze je account hoeven te verlaten. Het succes van je posts met product tags kan je inzien bij de Instagram statistieken.

Ook hierbij is het belangrijk om de statistieken van verschillende posts met product tags goed in de gaten te houden om erachter te komen wat bij jouw bedrijf wel en niet werkt.

4. Gebruik hashtags om de interesse van je publiek op te wekken

Als je meer websitebezoekers wil genereren door middel van je instagram pagina, dan wil je wel goed vindbaar zijn voor je doelgroep. Om dat voor elkaar te krijgen kan je gebruik maken van hashtags. Dit zijn zoekwoorden die ervoor kunnen zorgen dat jouw producten de juiste (potentiële) klanten bereiken. Dit gebeurt doordat deze potentiële klanten naar specifieke hashtags zoeken, of omdat je met je bericht door die specifieke hashtags bij hun verkennen pagina terecht komt.

Hierbij is het wel belangrijk dat je eerst een hashtagonderzoek doet naar welke hashtags op dat moment populair zijn bij je doelgroep. Je kan op Instagram maximaal 30 hashtags gebruiken, en het beste is om af te wisselen met hashtags met een klein, middel en groot bereik. Om zichtbaar te worden hoeft je ze zeker niet alle 30 te gebruiken. De hashtags moeten wel relevant en specifiek gericht zijn naar jouw doelgroep.

5. Zet dynamische advertenties in

Misschien wel de meest effectieve manier om onder de aandacht komen bij je doelgroep is het inzetten van dynamische advertenties. Deze advertenties kan je namelijk targeten op een specifieke doelgroep en daarmee dus ook op klanten die al eerder de website hebben bezocht maar geen aankoop hebben gedaan. Dynamische advertenties kunnen ervoor zorgen dat deze potentiële kopers aan een eerder bezocht product herinnerd worden en dit keer wél de aankoop doen.

Testen en experimenteren

Het gebruik van Instagram kunnen wij ieder bedrijf aanbevelen. Het marketingaanbod groeit hard en dat geeft merken de grote kans om dichter bij hun klanten te komen en hun omzet te laten groeien. Zoals eerder beschreven is het belangrijk om met Instagram te testen wat wel en niet werkt voor het bedrijf. Daarbij hoort vallen en opstaan maar dat hoort eenmaal bij het proces om Instagram te gebruiken. Door goed te experimenteren kan Instagram heel veel voor het bereik van je webshop doen.

Wil jij jouw social media helemaal uitbesteden, zodat je daar geen tijd meer aan kwijt bent? Check dan onze pagina social media beheer.

    Neem gerust contact met mij op!

    Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.

    Lisa van Heusden

    Social media marketing specialist

    lisa@lvhmarketing.nl