Wat niemand je verteld over social media adverteren? Als het aan komt op het inzetten van social media adverteren krijgen veel mensen vaak al de eurotekens in hun ogen. Je hoort ten slotte overal om je heen alle succesverhalen en je ziet iedereen een mega omzet draaien d.m.w. social media advertenties. Maar wat je niet verteld wordt over adverteren is het volgende:

Het kost tijd

Er is geen quick fix naar die 10K per maand (vraag jezelf überhaupt af of jij wel 10K nodig hebt of niet). Adverteren op social media kost tijd. Trek hier zeker 3 maanden voor uit om een goede strategie te vormen voor jouw ads en veel te kunnen testen.

Dat is o.a. ook waarom ik met een minimum van 3 maanden werk. Facebook heeft tijd nodig om voor jouw bedrijf data te verzamelen en zo ook te kunnen leren van de mensen die wel of niet bij jou passen. Ondernemers die resultaten laten zien van duizenden euro’s die ze binnenhalen met advertenties hebben ook een heel traject van uitproberen, testen en aanpassen achter de rug. Vergeet dat niet :).

Het is niet alleen een advertentie aanzetten

Er komt zoveel meer kijken bij social media adverteren, het is niet alleen even een advertentie aanzetten.

Wat niemand je verteld over het adverteren is dat je ook een killer van een tekst moet maken en het liefst nog verschillende ook. De landingspagina van je website moet goed staan en alles moet goed werken. Om nog maar niet te spreken over alle instellingen binnen Facebook die van te voren allemaal goed gezet moeten worden.

En wat dacht je van het beeldmateriaal? Ga je met foto’s werken, filmpjes? En gebruik je dan persoonlijke foto’s van jezelf of maak je een combinatie met tekst erin? Je snapt, er moet veel meer gebeuren dan alleen een advertentie aanzetten. Lees hier 9 tips over het maken van een goede advertentie.

Investering versus resultaten

Dit is een moeilijke. En ik ga niet liegen, ook ik heb deze fout meerdere keren gemaakt. De verwachtingen die er zijn omtrent het budget wat er gebruikt wordt en de resultaten die het oplevert.

Ik geef je een voorbeeld: iemand investeert €200 in advertenties en heeft als doel 100 inschrijvingen voor haar e-book. Theoretisch gezien zou dit moeten kunnen als een inschrijving voor een e-book via de advertenties maximaal neerkomt op €2 per inschrijving. MAAAR! Dit is helaas niet realistisch. Op het begin zul je merken dat Facebook ‘leergeld’ nodig heeft en daarnaast kunnen de kosten per inschrijving per dag verschillen. Wanneer je een langere tijd hebt getest en ook al meer hebt geadverteerd (dus Facebook heeft al veel data voor je kunnen verzamelen) dan wordt dit doel realistischer.

Maar ga er op het begin alsjeblieft niet vanuit dat het zo zwart-wit is. Dan kan het alleen maar meevallen uiteindelijk wanneer je wel meer inschrijvingen krijgt dan verwacht.

Hopelijk heb je hier een paar inzichten uit kunnen halen! Nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd: zijn er nog andere dingen die jij had willen weten voordat je met social media adverteren begon/begint? Laat het me weten en stuur een mailtje naar lisa@lvhmarketing.nl. En deel dit artikel vooral met anderen, zodat iedereen hiervan op de hoogte is!