LinkedIn is een super goed platform om in te zetten als je je richt op de B2B markt! Het heeft een ander algoritme dan Facebook en Instagram, wat zeker interessant is om eens meer in te duiken. Meer bereik op LinkedIn krijg je niet niet zomaar, je moet een aantal dingen goed toepassen. Wij geven een paar tips waarmee jij dit makkelijk kan doen.

1. Voeg foto’s of filmpjes toe

Afbeeldingen worden beter onthouden dan tekst, waardoor LinkedInners langer stil blijven staan bij je bericht. Voeg beeldmateriaal toe waarop mensen te zien zijn die betrekking hebben op het bericht. Hiermee vergroot jij letterlijk je zichtbaarheid: mensen zien jou.

2. Tag en vermeld anderen in je bericht

Het vermelden van anderen doe je door @ met de naam van een persoon direct erachter. Je kan een persoon ook taggen in een foto. Met vermeldingen en tags neemt het aantal likes, reacties en vertoningen van jouw bericht toe. Ofwel, je vergroot je bereik. Bij zowel vermelden als taggen, ontvangen de desbetreffende personen een melding dat hij/zij vermeld is in jouw bericht.

3. Plaats relevante en waardevolle content

Je berichten die jij plaatst moeten van goede kwaliteit zijn en waarde bieden aan je doelgroep. Wanneer jouw bericht na het lezen tegenvalt zullen mensen niet reageren en geven al helemaal geen like. Waardevolle inhoud deel je bijvoorbeeld in PDF vorm, maar het kan ook in een gewoon tekstbericht, of in een artikel. Door een bericht in PDF vorm te plaatsen, stippen de kijkers door een miniverhaal heen die je zelfs nog met afbeeldingen kunt ondersteunen.

4. Kies het ideale tijdstip uit

Het beste tijdstip van posten is afhankelijk van wanneer jouw doelgroep online is. Bereik creëren begint bij je doelgroep. Hoe groter de kans dat zij op je post reageren, hoe sneller het aantal weergave vergroot. Ga op (doelgroep) onderzoek uit en test ook eens wat je bericht qua bereik doet per tijdstip, ook in het weekend!

5. Reageer altijd terug

Reageer altijd op reacties die mensen onder je post achterlaten. Dat is natuurlijk aardig, maar het verhoogt daarnaast ook je bereik enorm. LinkedIn meet met name het totaal aantal reacties. Het aantal likes wilt dus lang niet alles zeggen.

6. Voeg minimaal 3 hashtags toe

Dit is vast niets nieuws. Hashtags hebben een eigen tijdlijn en die je kunt volgen zodat je altijd op de hoogte blijft van berichten waarin deze hashtag staat. Het plaatsen van hashtags vergroot daarom jouw bereik op LinkedIn. De hashtags plaats je niet in het midden van je bericht, maar op het einde. Waarom? Dit leest simpelweg prettiger. Ga op onderzoek uit welke hashtags bij jouw content passen en welke veel gebruikt worden door jouw doelgroep.

7. Lees je statistieken

Meten is weten, lees dus je statistieken. Deze zijn te vinden onder ieder bericht. Het aantal weergaven zie je naast het icoontje van de staafstatistiek. Het aantal weergaven worden alleen weergegeven door LinkedIn wanneer deze meer dan tien keer zijn bekeken door afzonderlijke bezoekers.

Wanneer je klikt op het aantal weergaven, dan kun je informatie zien van de mensen die jouw bericht in de feed hebben gezien. Je ziet bijvoorbeeld uit welke branche zij komen, welke functies zij hebben en uit welke regio zij komen. Als je dit weet, dan kun je daar met je content op inspelen. Mocht je meer willen inzien, dan kan je een betaalde versie van LinkedIn aanschaffen.

Ben jij tevreden over jouw bereik op LinkedIn? Of heb je hier nog hulp bij nodig? Lees hier meer over wat wij voor jou kunnen doen.

    Neem gerust contact met mij op!

    Ik beantwoord al jouw (social media) marketingvragen.

    Lisa van Heusden

    Social media marketing specialist

    lisa@lvhmarketing.nl